Undersøgelsen, der er offentliggjort i Journal of the National Cancer Institute, hvor forskerne fulgte forsøgspersonerne i næsten ni år, viser, at 30.000 fik konstateret kræft. Kræfttilfældene var ikke markant sjældnere blandt personer, der spiste meget frugt og grønt. Undersøgelsen er foretaget af Mount Sinai-hospital i New York i samarbejde med Imperial College i London. Det skriver Ritzau.
Bestemte typer af frugt og grønt
Undersøgelsen har kigget på alle kræftformer samlet og fundet, at hyppigheden falder med fire procent for en daglig stigning på 200 gram frugt og grønsager om dagen.
Overlæge Anne Tjønneland, der er afdelingsleder i Kræftens Bekæmpelse og medforfatter på den nye undersøgelse, afviser dog, at det skal tages som et udtryk for, at frugt og grønsager ikke er sunde.
- Vi vil rigtig gerne have, at folk spiser frugt og grønt. Det er bare ikke det mirakelmiddel mod kræftsygdomme, som vi troede for 15 år siden, skriver Anne Tjønneland på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside.
Hun henviser til, at flere undersøgelser, der blev publiceret i af 1990erne, viste, at et dagligt indtag af frugt og grønt kunne mindske kræftrisikoen.
- Det kan dog ikke afvises, at bestemte frugter og grønsager kan have betydning for specifikke kræftsygdomme. Det har forskerne ikke kigget på, men andre undersøgelser tyder på, at for eksempel kål kan have en særlig positiv effekt i forhold til nogle kræftsygdomme, skriver Anne Tjønneland.
Argument for 6 om dagen
Siden 1990 har WHO anbefalet at spise frugt og grønt for at modvirke udviklingen af kræft. Men selvom flere undersøgelser efterfølgende er blevet foretaget, er det ikke lykkedes nogen at finde en markant sammenhæng mellem indtagelsen af frugt og grønt og kræft. Den nye undersøgelse viser, at der er en lille sammenhæng, men den begrænser sig til at nedsætte risikoen med tre procent. Den største effekt ved at spise frugt og grønt opnås på de kræftformer, der skyldes stort forbrug af alkohol og tobak.
Med undersøgelsen ryger altså et af de argumenter, som kampagnen ’6 om dagen’ bygger på mod jorden. Derfor giver den nye undersøgelse anledning til en ændring. Det fortæller Else Molander, der er formand for '6 om dagen', til Ritzau.
- Det kan godt være, at vi skal ind og se på, om den formulering holder helt. Men i forhold til de mennesker, der har et meget lille eller slet intet indtag af frugt og grønt, har det faktisk en virkning i forhold til kræft. Og det er meget sandsynligt, at vi vil skrive det tydeligere, siger Else Molander og pointerer, at der stadig er masser gode grund til at spise af frugt og grønt.
Mindre risiko for overvægt
Frugt og grønt er en god og vigtig kilde til mange vigtige vitaminer, som kroppen har brug for. Samtidig nedsætter vi risikoen for at blive overvægtig, når vi spiser frugt og grønt. Og netop overvægt – som stadig er et stort problem i Danmark – er en af de store risikofaktorer, når det gælder mange livsstilssygdomme, deriblandt også kræft. Derved kan man sige, at frugt og grønt har en indirekte effekt på udvikling af kræft, skriver Else Molander på Fødevareministeriets hjemmeside.
Forebygger hjerte-kar-sygdomme
Bliv ved med at spise rigeligt frugt og grønt. Så klart er budskabet fra Hjerteforeningen, efter at det kom frem, at frugt og grønt ikke beskytter betydeligt mod kræft.
- Det er vigtigt at slå koldt vand i blodet og ikke afskrive kostrådene. Højt indtag af frugt, grønt, nødder og fuldkorn og lavt indtag af simple kulhydrater er fortsat vejen frem, hvis man gennem sin kost vil forebygge for eksempel hjerte-kar-sygdomme, siger direktør i Hjerteforeningen, Inge Vestbo.